Επιχείρηση «καθαρά χέρια»

Στα δίχτυα της εφορίας έπεσαν… εφοριακοί, καθώς το υπουργείο Οικονομικών ολοκλήρωσε εξονυχιστικούς ελέγχους στους υπαλλήλους του.
Όπως έγινε γνωστό χθες, από την επιχείρηση «καθαρά χέρια» προέκυψαν σημαντικά ευρήματα και έτσι η ηγεσία του υπουργείου προχώρησε στο «ξήλωμα» 20 εφόρων μεγάλων ΔΟΥ της χώρας που κρίθηκαν ανεπαρκείς και διέταξε τον έλεγχο του «πόθεν έσχες» για περισσότερους από 300 εφοριακούς, μεταξύ των οποίων 234 που… ξέχασαν να υποβάλουν φορολογικές δηλώσεις αλλά και 70 που διαθέτουν ακίνητη περιουσία από 800.000 έως και 3.000.000 (!) ευρώ.
Παράλληλα, διετάχθη ένορκη διοικητική εξέταση και ερευνώνται 50 υποθέσεις διαφθοράς εφοριακών και τελωνειακών, για τους οποίους υπάρχουν καταγγελίες πολιτών για χρηματισμό και παράνομο πλουτισμό.
Σύμφωνα με υψηλόβαθμο στέλεχος του υπουργείου Οικονομικών, σε κάθε περίπτωση που από τον έλεγχο του «πόθεν έσχες» της ακίνητης περιουσίας προκύψει ότι το εισόδημα ή τυχόν κληρονομιές δεν δικαιολογούν την αξία των αποκτηθέντων περιουσιακών στοιχείων, ο ελεγχόμενος θα παραπέμπεται για πειθαρχικό έλεγχο και θα αντιμετωπίζει ακόμη και ποινή οριστικής απόλυσης.
Σχολιάζοντας τις ανακοινώσεις του υπουργείου Οικονομικών ο αναπληρωτής υπεύθυνος του τομέα οικονομίας της Νέας Δημοκρατίας, κ. Θεόδωρος Καράογλου, ανέφερε πως «εντάσσονται σε μια προσπάθεια αποπροσανατολισμού της κοινής γνώμης από τα μεγάλα προβλήματα που τα έχουν μεγεθύνει οι καθυστερήσεις της κυβέρνησης».
Μάλιστα η αξιωματική αντιπολίτευση κατέθεσε ερώτηση στη Βουλή για τη διαδικασία που ακολουθήθηκε στην «καρατόμηση» των 20 εφόρων.
Από την πλευρά του ο πρόεδρος των εφοριακών, κ. Γ. Γρίβας, υπογράμμισε πως πρέπει να κλείσει ο κύκλος της κατασυκοφάντησης όλων των εφοριακών και «να υπάρξει διαφάνεια και έλεγχος παντού».
Πιο αναλυτικά, η ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών με την επιχείρηση «καθαρά χέρια» επιδιώκει να στείλει το μήνυμα ότι η μάχη κατά της φοροδιαφυγής δεν θα περιοριστεί στους γιατρούς του Κολωνακίου και τους ελεύθερους επαγγελματίες, αλλά θα επεκταθεί και στις υπηρεσίες του ίδιου του υπουργείου για την πάταξη της διαφθοράς.
Έτσι με στόχο την άμεση ενίσχυση των εσόδων του προϋπολογισμού, τα οποία κινούνται κάτω από τον προβλεπόμενο στόχο στο α’ τετράμηνο του έτους, αλλά και «την ανάγκη για την περαιτέρω βελτίωση στη λειτουργία και στην απόδοση των εισπρακτικών μηχανισμών και την αποκατάσταση της διαφάνειας των οικονομικών υπηρεσιών», το υπουργείο προχωρά στο ξεκαθάρισμα τους φοροελεγκτικού και εισπρακτικού μηχανισμού με πέντε κινήσεις:
Αντικατάσταση εφόρων. «Ξηλώνονται» 20 έφοροι που «εμφάνισαν καθυστερήσεις στην απόδοση εσόδων και σημαντικές αποκλίσεις στην επίτευξη των εισπρακτικών στόχων που έχουν τεθεί για κάθε ΔΟΥ». Αυτοί οι διευθυντές απαλλάσσονται των καθηκόντων τους.
Οι ΔΟΥ των οποίων οι διευθυντές αντικαθίστανται είναι: ΙΕ’ Αθηνών, ΙΣΤ’ Αθηνών, ΚΑ’ Αθηνών, ΚΒ’ Αθηνών, ΦΑΒΕ Αθηνών, Μοσχάτου, Α’ Καλλιθέας, Κορωπίου, Ν. Φιλαδέλφειας, Ιλίου, Α’ Περιστερίου, Αμπελοκήπων Θεσσαλονίκης, Α’ Θεσσαλονίκης, Δ’ Θεσσαλονίκης, ΦΑΕ Θεσσαλονίκης, Αγρινίου, Α’ Πατρών, Ρεθύμνου, Αλεξανδρούπολης και Χαλκίδας.
Ταυτόχρονα, το υπουργείο Οικονομικών προχωρά άμεσα στην προκήρυξη για την πλήρωση θέσεων ευθύνης σε όλες τις ΔΟΥ, σύμφωνα με τον πρόσφατο νόμο του υπουργείου Εσωτερικών. Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι σε τουλάχιστον 70 ΔΟΥ του Λεκανοπεδίου Αττικής παραμένουν κενές οι θέσεις των διευθυντών ή των υποδιευθυντών, ενώ συνολικά σε όλο τον φοροελεγκτικό και φοροεισπρακτικό μηχανισμό οι κενές οργανικές θέσεις υπερβαίνουν τις 3.000.
Έλεγχος στο «πόθεν έσχες» και στις φορολογικές ασυνέπειες υπαλλήλων του υπουργείου Οικονομικών.
Διατάχθηκε έλεγχος σε 234 υπαλλήλους του υπουργείου Οικονομικών, οι οποίοι εμφανίζονται να μην έχουν υποβάλει φορολογική δήλωση την περίοδο 2007-2008 ή δεν έχει εκκαθαριστεί η δήλωσή τους. Σε αυτούς συμπεριλαμβάνεται κι ένας αριθμός υπαλλήλων, ανεξαρτήτως των φορολογικών τους δηλώσεων, για τους οποίους θα γίνει δειγματοληπτικός έλεγχος του «πόθεν έσχες». Αυτοί οι έλεγχοι θα συνεχιστούν συστηματικά.
Έλεγχος του «πόθεν έσχες» άλλων 70 υπαλλήλων του υπουργείου Οικονομικών, που βρέθηκαν να κατέχουν ακίνητη περιουσία πολύ μεγάλης αξίας. Σύμφωνα με το υπουργείο, οι διασταυρώσεις δηλώσεων εισοδήματος και περιουσιακών στοιχείων αποτελούν επίσης μια ένδειξη για τυχόν αναντιστοιχίες που πρέπει να ελεγχθούν.
Από έναν πρώτο έλεγχο της ακίνητης περιουσίας όλων των υπαλλήλων του υπουργείου Οικονομικών προκύπτει ότι 70 υπάλληλοι διαθέτουν ακίνητη περιουσία με αντικειμενική αξία από 800 χιλ. ευρώ έως και 3 εκατ. ευρώ. Αυτοί οι υπάλληλοι διαθέτουν ακίνητη περιουσία αντικειμενικής αξίας κατά μέσο όρο 1.228.337 ευρώ και αντίστοιχα δηλούμενο εισόδημα κατά μέσο όρο 50.834 ευρώ. Για όλες αυτές τις περιπτώσεις το υπουργείο προχωρά σε έλεγχο «πόθεν έσχες».
Διεξαγωγή Ένορκης Διοικητικής Εξέτασης (Ε.Δ.Ε.) για 50 υποθέσεις διαφθοράς εφοριακών και τελωνειακών που προέκυψαν ύστερα από καταγγελίες πολιτών. Για τη διερεύνηση επώνυμων και ανώνυμων καταγγελιών πολιτών, μέσω του τηλεφωνικού κέντρου 1517, το υπουργείο Οικονομικών προχωρά στη διενέργεια 50 ερευνών – Ε.Δ.Ε. κατά υπαλλήλων σε 31 ΔΟΥ, 10 τελωνεία, Σ.Δ.Ο.Ε., Π.Ε.Κ., κτηματικές υπηρεσίες σε όλη τη χώρα.
Οι καταγγελίες που θα διερευνηθούν αφορούν σε χρηματισμό, παράνομη οικονομική δραστηριότητα, παράνομο πλουτισμό και καταγγελίες για μεγάλο ύψος καταθέσεων, παραλείψεις ελέγχου παραστατικών επιχειρήσεων, ευνοϊκότερο υπολογισμό φόρων φυσικών ή νομικών προσώπων, παράνομη έκδοση φορολογικής ενημερότητας, πλαστά στοιχεία, πλημμελή παραστατικά τελωνειακών ελέγχων, παράνομους εκτελωνισμούς, ενδεχομένως λαθρεμπόριο, διαφυγόντα έσοδα από δασμούς, χρηματισμό από διερχόμενα τα σύνορα φορτηγά, χρηματισμό κατά τον εφοδιασμό πλοίων κ.λπ.
Μετακινήσεις υπαλλήλων. Αποφασίστηκε να μετακινηθούν 42 υπάλληλοι από τις ελεγκτικές υπηρεσίες σε ΔΟΥ και 25 από ΔΟΥ σε ελεγκτικές υπηρεσίες, για την ενίσχυση των ελέγχων.
Παράλληλα, το υπουργείο Οικονομικών ανακοίνωσε ότι «δίνει τη δυνατότητα στους πολίτες να καταγγέλλουν κρούσματα φοροδιαφυγής και άλλων φορολογικών και οικονομικών παραβάσεων σε ειδικό τηλεφωνικό κέντρο καταγγελιών που απαντά στον τετραψήφιο αριθμό 1517.
Αναδιοργάνωση
Επίσης, όπως έγινε γνωστό χθες το υπουργείο έχει ήδη ανακοινώσει ότι θα προχωρήσει σε πλήρη αναδιοργάνωση των εισπρακτικών μηχανισμών με στόχο την αναβάθμισή τους, την καλύτερη εξυπηρέτηση του πολίτη και την επίτευξη των στόχων της διαφάνειας και της φορολογικής δικαιοσύνης. Το σχέδιο των βασικών ρυθμίσεων για την αναδιοργάνωση των δημόσιων οικονομικών υπηρεσιών πρόκειται σύντομα να τεθεί σε δημόσια διαβούλευση.
Γ. Γρίβας, πρόεδρος εργαζομένων ΔΥΟΔιαφάνεια παντού – Απόλυση όσων πλούτισαν παράνομα
«Πρέπει να κλείσει ο κύκλος κατασυκοφάντησης όλων των εφοριακών. Να υπάρξει διαφάνεια και έλεγχος παντού. Εάν υπάρχουν περιπτώσεις έκνομης συμπεριφοράς, να τεθούν στο περιθώριο.
Θεωρώ εξαιρετικά περίεργο το γεγονός 234 εφοριακοί να μην έχουν κάνει φορολογική δήλωση και ζητάμε τον κατάλογο με τα ονόματα όσων δεν έκαναν δήλωση και αν προκύψει ζήτημα να διωχτούν όχι μόνο φορολογικά αλλά και πειθαρχικά.
Επίσης, όποιοι έχουν αποκτήσει μεγάλη περιουσία και δεν μπορούν να τη δικαιολογήσουν με τα εισοδήματά τους, να απολυθούν για παράνομο πλουτισμό. Την περίοδο αυτή είμαστε σε διαδικασία αξιολόγησης των διευθυντών και είναι εξαιρετικά πιθανόν να ξαναβρεθούν οι ίδιοι διευθυντές, διότι το νέο σύστημα μετρήσιμων κριτηρίων ευνοεί τους νυν διευθυντές και τμηματάρχες, η συντριπτική πλειοψηφία των οποίων βρίσκεται στις θέσεις αυτές πλέον των 6 ετών και δεν έχει επιλεγεί με κανένα αντικειμενικό κριτήριο.
Εκτός, όμως, από την επικοινωνία υπάρχει και η ουσία και ο υπουργός πρέπει να βρει τον χρόνο να κάνει διάλογο μαζί μας για να κινηθούν ο φοροεισπρακτικός και φοροελεγκτικός μηχανισμός».

ΠΗΓΗ: Έθνος