ΙΧ: Τα δύο σχέδια για τα Τέλη κυκλοφορίας

Αλαλούμ έχει προκληθεί στην αγορά αυτοκινήτου, στις εταιρείες πετρελαιοειδών, μεταφορικές, επαγγελματίες, στους δήμους αλλά και στους καταναλωτές από τις δημοσιεύσεις που κάνουν λόγο για κατάργηση των Τελών Κυκλοφορίας το 2011 και αντικατάστασή τους με Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης στα καύσιμα. Ουσιαστικά πρόκειται για μια πολύ μεγάλη ανατροπή που στόχο έχει την αύξηση εσόδων στα κρατικά ταμεία κατά περίπου 3,2 δισ. , σύμφωνα πάντα με τους υπολογισμούς των κυβερνητικών στελεχών?
Από την άλλη μεριά, η δημοσιοποίηση της κατάργησης των Τελών Κυκλοφορίας και η αντικατάστασή τους με ειδικό φόρο στα καύσιμα αναμένεται να μειώσει ακόμη περισσότερο τη ζήτηση από τους καταναλωτές, θα αποτελέσει ακόμη ένα ισχυρό πλήγμα στην αγορά αυτοκινήτου αλλά και στις εταιρείες πετρελαιοειδών, ενώ, από την άλλη μεριά, οι δήμοι δεν θα έχουν πλέον ένα σημαντικό έσοδο που προέρχονταν από τα Τέλη Κυκλοφορίας και υπολογίζεται στο 50% των εσόδων από τα Τέλη!
Υπολογισμός
Σύμφωνα με πληροφορίες, η Επιτροπή που ασχολείται με τα Τέλη Κυκλοφορίας των οχημάτων για το 2010 είχε προτείνει ένα εντελώς διαφορετικό τρόπο υπολογισμού και όπως είχαμε αναφέρει και στο παρελθόν στην «Η» το ύψος των Τελών θα επέστρεφε στα επίπεδα του 2009 για τα οχήματα που έχουν κυκλοφορήσει για πρώτη φορά στην Ελλάδα έως τις 31/12/2010, ενώ για όσα ταξινομηθούν από την 1/1/2011 τα Τέλη θα υπολογίζονται με βάση τους ρύπους.
Αν τελικά απορριφθεί η πρόταση της Επιτροπής για τα Τέλη του 2011 και ακολουθηθεί η πρόταση κατάργησής τους με παράλληλη αντικατάστασή τους με ειδικό φόρο στα καύσιμα, τότε όλοι οι κάτοχοι οχημάτων θα πρέπει να είναι προετοιμασμένοι να τα κυκλοφορούν ελάχιστα, καθώς η τιμή της αμόλυβδης αναμένεται να αγγίξει τα 2 ευρώ ανά λίτρο?
Αν πάλι υιοθετηθεί τελικά η πρόταση που αφορά στην επαναφορά των Τελών του 2009 για τα οχήματα με 1η άδεια κυκλοφορίας έως 31/12/2010 τότε το ύψος τους θα είναι αυξημένο κατά 10% σε σχέση με εκείνα του 2009, ενώ σε εκείνα που έχουν κινητήρες από 1.929 κ.εκ. και άνω εξετάζεται το ενδεχόμενο να αυξηθούν κατά 20%. Για τα ΙΧ που θα κυκλοφορήσουν μετά την 1/1/2011 το ύψος των Τελών θα υπολογίζεται από τις εκπομπές ρύπων.
Το πρόσφατο σενάριο που είδε το φως της δημοσιότητας αλλάζει ριζικά και πάλι το τοπίο και αν υλοποιηθεί, τότε το κόστος χρήσης των οχημάτων θα είναι δυσβάσταχτο για τα χαμηλά και μεσαία εισοδήματα.
Ειδικός φόρος
Αν, λοιπόν, καταργηθούν τα Τέλη και αντικατασταθούν από τον ειδικό φόρο στα καύσιμα τότε ένας κάτοχος ΙΧ 1.600 κ.εκ. που διανύει περίπου 15.000 χλμ. ετησίως και πλήρωσε για τα Τέλη του 2010 το ποσό των 184 ευρώ, γλιτώνει τα 184 ευρώ που θα κατέβαλε για το 2011 και θα καταβάλει επιπλέον από 270 έως και 810 ευρώ ετησίως μέσω του ειδικού φόρου στα καύσιμα ανάλογα με το ύψος της τελικής τιμής διάθεσης της αμόλυβδης.
Αν αφαιρεθεί και το ύψος των Τελών του 2010 τότε η «καθαρή» επιβάρυνση κυμαίνεται από 86 (1,6 ευρώ/ ανά λίτρο) έως και 626 ευρώ (2 ευρώ/λίτρο)! Αν για ένα ΙΧ με κινητήρα 1.100 κ.εκ. το ετήσιο κόστος χρήσης ενός μικρού αυτοκινήτου πόλης αυξάνεται από 150 έως και 450 ευρώ, ενώ αν αφαιρεθεί το ύψος των Τελών του 2010 (94 ευρώ) τότε η «καθαρή» επιβάρυνση κυμαίνεται από 56 (1,6 ευρώ/ ανά λίτρο) έως και 356 ευρώ(2 ευρώ/ ανά λίτρο)!
Ανάμεικτα είναι τα αποτελέσματα από την πιθανή κατάργηση των Τελών Κυκλοφορίας για οχήματα με κινητήρες 2 λίτρων. Ειδικότερα τα Τέλη του 2010 κυμαίνονταν στα 578 ευρώ και αν καταργηθούν όσοι δεν τα κυκλοφορούν ιδιαίτερα αναμένεται να είναι κερδισμένοι.
Τέλη δύο ταχυτήτων ανάλογα με την 1η άδεια κυκλοφορίας
Τέλη Κυκλοφορίας δύο ταχυτήτων σε όλα τα αυτοκίνητα θα ισχύσουν για το 2011, αν τελικά υιοθετηθεί η πρόταση της Επιτροπής τα οποία θα είναι διαφορετικά στα ΙΧ με 1η άδεια Κυκλοφορίας από την 1/1/2011 από εκείνα που έχουν ταξινομηθεί παλαιότερα. Όπως είχε αποκαλύψει η «Η» στις 18/2/2010 η πρώτη κατηγορία που αφορά στα οχήματα που έχουν ή πρόκειται να αποκτήσουν άδεια πριν τις 31/12/2010 τα Τέλη Κυκλοφορίας θα είναι ανάλογα των Τελών που υπήρχαν το 2009 προσαυξημένα κατά 10% και οι ιδιοκτήτες τους θα καταβάλουν από 20 έως 638 ευρώ ανάλογα με τον κυβισμό του κινητήρα.
Ωστόσο οι ιδιοκτήτες των ΙΧ που έχουν 1η άδεια Κυκλοφορίας πριν το 1990 είναι πολύ πιθανό να επιβαρυνθούν με ένα μικρό ποσό που όμως σε καμία περίπτωση δεν θα ξεπερνά τα 50 ευρώ!
Τέλος οι κάτοχοι των οχημάτων με κινητήρες άνω των 1.928 κ.εκ. δεν θα καταβάλουν την ετήσια εισφορά, η οποία κυμαίνεται από 150 έως και 650 ευρώ, καθώς καταργείται, αλλά εξετάζεται το ενδεχόμενο τα Τέλη των εν λόγω οχημάτων να αυξηθούν 20% αντί 10%.
ΠΗΓΗ: Ημερησί