Ι.Χ.: Μειώνονται οι φόροι

Αλλαγές στη φορολογία των ακινήτων και των Ι.Χ. αυτοκινήτων σχεδιάζει το οικονομικό επιτελείο.
Τις κυβερνητικές προθέσεις αποκάλυψε ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Οικονομικών Ηλίας Πλασκοβίτης, ο οποίος μιλώντας χθες σε τηλεοπτικό σταθμό άνοιξε «παράθυρο» για τη μείωση των φορολογικών συντελεστών στις μεταβιβάσεις ακινήτων αλλά και του τέλους ταξινόμησης των αυτοκινήτων. Οπως προκύπτει από τις δηλώσεις του γενικού γραμματέα του υπουργείου Οικονομικών:
Οι αυξήσεις στις αντικειμενικές αξίες των ακινήτων θα συνοδευτούν με μειώσεις στους συντελεστές φορολόγησης των μεταβιβάσεων ακινήτων και αύξηση των αφορολογήτων ορίων για αγορά πρώτης κατοικίας, γονικές παροχές, δωρεές και κληρονομιές. Οπως είπε ο κ. Πλασκοβίτης «είναι δυνατόν στα συμβόλαια να απεικονίζονται οι πραγματικές αξίες των ακινήτων και να μην αυξήσουμε τη φορολογία ρυθμίζοντας κατάλληλα τους φορολογικούς συντελεστές».
Σύμφωνα με τα όσα υποστήριξε ο κ. Πλασκοβίτης, οι μειωμένοι συντελεστές και τα νέα αυξημένα αφορολόγητα όρια θα αρχίσουν να εφαρμόζονται ουσιαστικά από το δεύτερο εξάμηνο του 2011, όταν θα τεθεί σε ισχύ το νέο σύστημα προσδιορισμού των φορολογητέων αξιών των ακινήτων, ώστε οι νέες υψηλότερες αξίες να μην προκαλέσουν υπέρμετρες αυξήσεις στις φορολογικές επιβαρύνσεις των ακινήτων.
Οι αναπροσαρμογές στις αντικειμενικές αξίες των ακινήτων θα γίνουν στο δεύτερο εξάμηνο του έτους και μόλις ολοκληρωθεί το νέο σύστημα με το οποίο η φορολογητέα αξία των ακινήτων θα υπολογίζεται με μέσους όρους αγοράς. Ουσιαστικά, δηλαδή, οι νέες σημαντικά αυξημένες αντικειμενικές αξίες θα αντιπροσωπεύουν τους μέσους όρους των αγοραίων τιμών που ισχύουν κατά περιοχές. Οπως είπε ο γενικός γραμματέας «οι αντικειμενικές τιμές θα αναπροσαρμόζονται συχνά, ενδεχομένως ανά εξάμηνο». Το σύστημα αυτό δεν θα είναι έτοιμο τον Ιανουάριο, γιατί «χρειάζεται μια στατιστική επεξεργασία τιμών για κάθε περιοχή της χώρας κι αυτό δεν μπορεί να γίνει από τη μία ώρα στην άλλη».
Μείωση φόρων στα Ι.Χ.
Η ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών θα προχωρήσει σε μείωση των φορολογικών επιβαρύνσεων των Ι.Χ. αυτοκινήτων μικρού και μεσαίου κυβισμού για να ανακόψει το κύμα κάθετης πτώσης των πωλήσεων, έκρηξης λουκέτων και απολύσεων και δραστικής συρρίκνωσης των εσόδων του προϋπολογισμού. Οπως είπε ο κ. Πλασκοβίτης, «η ένταση της φορολόγησης λειτούργησε αποθαρρυντικά για τις πωλήσεις νέων αυτοκινήτων ή μετέφερε μερίδιο αγοράς από τα αυτοκίνητα μεσαίας αξίας στα αυτοκίνητα πολύ μικρής αξίας». Αν και ο γενικός γραμματέας ανέφερε ότι ακόμη δεν έχει ληφθεί απόφαση σημείωσε ότι «η όποια κίνηση αποφασιστεί θα έχει σκοπό να ελαφρύνει το κόστος πώλησης όχι των αυτοκινήτων υπερβάλλουσας πολυτέλειας αλλά των μεσαίου επιπέδου».
Στο πλαίσιο αυτό, το οικονομικό επιτελείο προσανατολίζεται στη μείωση του τέλους ταξινόμησης και στην αύξηση της εργοστασιακής αξίας πάνω από το οποίο επιβάλλεται ο φόρος πολυτελείας. Σύμφωνα, με τα στοιχεία του Συνδέσμου Εμπόρων Αυτοκινήτων, στο οκτάμηνο 2010 τα έσοδα του κράτους (τέλη ταξινόμησης, ΦΠΑ και φόρος πολυτελείας) από τις πωλήσεις καινούργιων και εισαγόμενων μεταχειρισμένων επιβατηγών ανέρχονται σε 521,38 κατ. ευρώ, ενώ τα μέσα έσοδα ανά μήνα διαμορφώνονται σε 65,17 εκατ. ευρώ. Στο σύνολο του έτους τα κρατικά έσοδα από την αγορά αυτοκινήτου δεν αναμένεται να υπερβούν, όπως εκτιμά ο ΣΕΑΑ, τα 650 εκατ. ευρώ, κατά πολύ λιγότερα περίπου από το 1 δισ. ευρώ που έχει προϋπολογιστεί.
Μειώνεται ο ΦΠΑ για βασικά αγαθά
Το βασικό σενάριο που εξετάζει η κυβέρνηση για τον ΦΠΑ είναι η αύξηση των χαμηλών συντελεστών από το 5% στο 6%-6,5% και από το 11% στο 12% ή στο 13%, αλλά και η μείωση -από το 11% στο 6%-6,5%- του συντελεστή που επιβαρύνει ορισμένα τρόφιμα ευρείας κατανάλωσης, όπως το γάλα και το ψωμί.

ΠΗΓΗ: Ημερησία