Λογιστική Εξέλιξη

Αλλαγές στην προθεσμία υποβολής δήλωσης από το φορολογικό έτος 2014 και μετά


Μια εκ των τροποποιήσεων που περιλαμβάνονται στο Νομοσχέδιο σχετικά με
τον ΕΝ.Φ.Ι.Α., είναι και η αλλαγή στην ημερομηνία υποβολής της δήλωσης
φορολογίας εισοδήματος για τα φυσικά πρόσωπα.

Συγκεκριμένα τροποποιείται το άρθρο 67 του Κ.Φ.Ε. ως εξής:
«3. Η δήλωση υποβάλλεται μέχρι και την 30η Απριλίου
του αμέσως επόμενου φορολογικού έτους. Σε περίπτωση που ο
φορολογούμενος αποβιώσει ή μεταφέρει την κατοικία του στο εξωτερικό, η
δήλωση υποβάλλεται από τους κατά περίπτωση υπόχρεους, καθ’ όλη τη
διάρκεια του φορολογικού έτους και συνοδεύεται από δικαιολογητικά και
στοιχεία που καθορίζονται με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών. «

Στη
συνέχεια του σχεδίου νόμου και ειδικότερα στο άρθρο 72 αυτού,
προβλέπεται η ανωτέρω διάταξη να ισχύσει από το 1.1.2015 (δηλαδή αφορά
τις δηλώσεις που θα υποβληθούν το έτος 2016), ενώ για τα εισοδήματα του
2014, οι δηλώσεις θα υποβληθούν από 1η Φεβρουαρίου έως 30 Ιουνίου 2015.

«21.
Το πρώτο εδάφιο της παραγράφου 3 του άρθρου 67 τίθεται σε ισχύ από την
1η Ιανουαρίου 2015. Ειδικά για το φορολογικό έτος 2014 η δήλωση
υποβάλλεται κατά το χρονικό διάστημα από την 1η Φεβρουαρίου μέχρι και
την 30η Ιουνίου.»

Οι ανωτέρω τροποποιήσεις προβλέπονται από τις διατάξεις των άρθρων 25 και 26 του νομοσχεδίου που κατατέθηκε εχθές στη Βουλή.

Σημείωση: Οι δηλώσεις που αφορούν στο οικ. έτος 2014 (εισοδήματα χρήσης 2013), θα υποβληθούν βάσει των διατάξεων του ν. 2238/1994, ήτοι από 1η Φεβρουαρίου μέχρι και την 30ή Ιουνίου 2014.

Επιμέλεια

Επιστημονική ομάδα TaxHeaven

http://taxheaven.gr

Χωρίς φόρο τελικά η διανομή κερδών στις εταιρείες Ο.Ε., Ε.Ε. με απλογραφικά βιβλία

Ίσως θυμόσαστε τους προβληματισμούς μας σχετικά με τη νομοθετική αστοχία του ν. 4172/2013 που αφορούσε στη διανομή κερδών των εταιρειών Ο.Ε., Ε.Ε. που τηρούν απλογραφικά βιβλία. Μέσα από το άρθρο μας με τίτλο «Επιβάρυνση για τις Ο.Ε.-Ε.Ε. με απλογραφικά βιβλία κρύβει ο νέος Κ.Φ.Ε.»,
αφενός είχαμε παρουσιάσει το υφιστάμενο νομικό καθεστώς, αφετέρου
είχαμε εκφράσει τον έντονο προβληματισμό μας σχετικά με το συγκεκριμένο
θέμα και την άδικη φορολόγηση των συγκεκριμένων εταιρειών. Αυτός άλλωστε
ήταν και ο στόχος της σύνταξης του άρθρου αυτού.


Στην
κατακλείδα του άρθρου μας τονίζαμε ότι οι διαπιστώσεις μας προέκυπταν
από την προσεκτική ανάλυση των υφιστάμενων διατάξεων του νόμου 4172/2013,
όπως ίσχυε, και αποτελούσαν την προσωπική άποψη της επιστημονικής
ομάδας. Αναγνωρίζαμε βέβαια την πιθανότητα λόγω της απλοποίησης του νέου
Κ.Φ.Ε. κάποιες διατάξεις να μην είχαν τύχει της απαραίτητης προσοχής
από το νομοθέτη και ελπίζαμε σε διόρθωση μέσα από την τελική διαμόρφωση
του νέου Κ.Φ.Ε.

Οι έντονες αντιδράσεις μας, ο θόρυβος που
δημιουργήθηκε, αλλά ο προβληματισμός ταυτόχρονα ολόκληρου του κλάδου των
λογιστών-φοροτεχνικών, τελικά έφεραν το προσδοκώμενο αποτέλεσμα και στο σχέδιο νόμου «Ενιαίος Φόρος Ιδιοκτησίας Ακινήτων και άλλες διατάξεις» που κατατέθηκε στη βουλή το ζήτημα λύθηκε.
Ας δούμε τις διατάξεις που αφορούν το θέμα της και την αιτιολογική έκθεση:

Ι. Σχέδιο νόμου (με κόκκινο χρώμα τονίζονται οι προσθήκες):

«Άρθρο 47. Κέρδη από επιχειρηματική δραστηριότητα
1.
Το κέρδος από επιχειρηματική δραστηριότητα προσδιορίζεται σύμφωνα με
τις διατάξεις του Κεφαλαίου Γ’ , του Μέρους Δεύτερου («Φόρος Εισοδήματος
Φυσικών Προσώπων») του Κ.Φ.Ε., εκτός από τις περιπτώσεις όπου ορίζεται
διαφορετικά στο παρόν κεφάλαιο. Στην
έννοια του κέρδους από επιχειρηματική δραστηριότητα σύμφωνα με το
προηγούμενο εδάφιο εμπίπτει και η κεφαλαιοποίηση ή διανομή κερδών για τα
οποία δεν έχει καταβληθεί φόρος εισοδήματος νομικών προσώπων και
νομικών οντοτήτων

2. Όλα τα έσοδα που αποκτούν τα νομικά
πρόσωπα και οι νομικές οντότητες που αναφέρονται στις περιπτώσεις του
άρθρου 45 θεωρούνται έσοδα από επιχειρηματική δραστηριότητα.

3.
Τα έσοδα και τα έξοδα των νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων που
εφαρμόζουν τα Διεθνή Λογιστικά Πρότυπα, που προκύπτουν κατά την αρχική
αναγνώριση των χρηματοοικονομικών μέσων, κατανέμονται ανάλογα με τη
χρονική διάρκεια των αντίστοιχων μέσων, σύμφωνα και με τα οριζόμενα από
τα Διεθνή Λογιστικά Πρότυπα. Ως χρηματοοικονομικά μέσα νοούνται τα
οριζόμενα από τα Διεθνή Λογιστικά Πρότυπα, όπως αυτά υιοθετούνται από
την Ευρωπαϊκή Ένωση κατ’ εφαρμογή του Κανονισμού 1606/2002, του
Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου

4.
Για τα νομικά πρόσωπα και τις νομικές οντότητες που τηρούν απλογραφικά
βιβλία εφαρμόζονται οι διατάξεις των άρθρων 21 έως και 28 του Κεφαλαίου
Γ’ του Μέρους Δεύτερου».

ΙΙ. Αιτιολογική έκθεση:

«Με
την περίπτωση α’ της παρ. 2 προστίθεται εδάφιο στην παράγραφο 1 του
άρθρου 47 ώστε τα διανεμόμενα ή κεφαλαιοποιούμενα κέρδη, τα οποία δεν
έχουν υπαχθεί σε φόρο εισοδήματος νομικών προσώπων να περιλαμβάνονται
στα κέρδη από επιχειρηματική δραστηριότητα. Επιπροσθέτως, ρυθμίζεται το
ζήτημα προσδιορισμού των εσόδων και των εξόδων των εταιρειών που
εφαρμόζουν Διεθνή Λογιστικά Πρότυπα και τα οποία προκύπτουν κατά την
αρχική αναγνώριση των χρηματοοικονομικών μέσων.

Επίσης,
ορίζεται με την περίπτωση γ’ ότι τα για τα νομικά πρόσωπα και τις
νομικές οντότητες που τηρούν απλογραφικά βιβλία εφαρμόζονται οι
διατάξεις του Κεφαλαίου των άρθρων 21 έως 28 του Κεφαλαίου Γ’ που
αφορούν στα φυσικά πρόσωπα. Από τη διάταξη αυτή προκύπτει, μεταξύ άλλων,
ότι σε περίπτωση διανομής κερδών από τους εν λόγω υπόχρεους δεν
εφαρμόζεται η περίπτωση α) της παραγράφου 1 του άρθρο 64 του ν.4172/2013».

Επιμέλεια
Επιστημονική ομάδα TaxHeaven

http://taxheaven.gr

Τι θεωρείται πλέον ως φοροδιαφυγή σύμφωνα με τον Κώδικα Φορολογικής διαδικασίας

 Τι θεωρείται πλέον ως φοροδιαφυγή σύμφωνα με τον Κώδικα Φορολογικής διαδικασίας.
Ποσοτικά
όρια σχετικά με τη διάπραξη φοροδιαφυγής στην περίπτωση της φορολογίας
εισοδήματος, καθώς και των παρακρατούμενων και επιρριπτόμενων φόρων
τίθενται με τις αλλαγές στον Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας.

Αντίστοιχα
όρια τίθενται για τις περιπτώσεις μη έκδοσης ή ανακριβούς έκδοσης
παραστατικών στοιχείων, απόκρυψης στοιχείων που αποτελούν αντικείμενο
του ενιαίου φόρου ιδιοκτησίας ακινήτων, καθώς και στην περίπτωση κάθε
άλλου φόρου που εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής του Κώδικα, πλην της
περιπτώσεως του ειδικού φόρου ακινήτων (ν. 3091/2002).
Φοροδιαφυγή θεωρείτε πλέον:
η απόκρυψη φόρου > 10.000 ευρώ ανά φορολογικό έτος για τα φυσικά πρόσωπα ή τους υπόχρεους τήρησης απλογραφικών βιβλίων.
η απόκρυψη φόρου >60.000 ευρώ ανά φορολογικό έτος για τους υπόχρεους τήρησης διπλογραφικών βιβλίων.
Αναλυτικά:

Σχετική διάταξη Κ.Φ.Δ. όπως τροποποιείται από το νομοσχέδιο που κατατέθηκε στην βουλή Αιτιολογική έκθεση:

Αρθρο 55. Παραβάσεις φοροδιαφυγής

1. Για τους σκοπούς του Κώδικα, ως «φοροδιαφυγή» νοείται:
α)
η απόκρυψη καθαρών εισοδημάτων από οποιαδήποτε πηγή με μη υποβολή
δήλωσης ή με υποβολή ανακριβούς δήλωσης και με σκοπό τη μη πληρωμή φόρου
εισοδήματος. Ως απόκρυψη καθαρών εισοδημάτων νοείται και η περίπτωση
κατά την οποία καταχωρούνται στα βιβλία ανύπαρκτες
ή εικονικές ολικά ή μερικά δαπάνες ή γίνεται επίκληση στη φορολογική
δήλωση τέτοιων δαπανών, ώστε να μην εμφανίζονται καθαρά εισοδήματα ή να
εμφανίζονται αυτά μειωμένα. Για
την εφαρμογή της παρούσας περίπτωσης, ως απόκρυψη εισοδημάτων θεωρείται
η μη απόδοση για κάθε φορολογικό έτος ποσού φόρου τουλάχιστον 10.000
ευρώ, εφόσον πρόκειται για φυσικά πρόσωπα ή υπόχρεους τήρησης
απλογραφικών βιβλίων και τουλάχιστον 60.000 ευρώ εφόσον πρόκειται για
υπόχρεους τήρησης διπλογραφικών βιβλίων.
β)
η μη απόδοση, ανακριβής απόδοση, συμψηφισμός, έκπτωση ή διακράτηση
φόρου προστιθέμενης αξίας και παρακρατούμενων και επιρριπτόμενων φόρων,
τελών ή εισφορών, καθώς και η μη υποβολή δήλωσης ή η υποβολή ανακριβούς
δήλωσης με σκοπό τη μη πληρωμή των παραπάνω φόρων τελών ή εισφορών,
εφόσον προβλέπεται από τις διατάξεις της φορολογικής νομοθεσίας που
αφορά φόρους που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του Κώδικα. Για
την εφαρμογή της παρούσας περίπτωσης, ως μη απόδοση, ανακριβής απόδοση,
συμψηφισμός, έκπτωση ή διακράτηση θεωρείται η μη απόδοση, ανακριβής
απόδοση, συμψηφισμός, έκπτωση ή διακράτηση, για κάθε φορολογικό έτος ή
διαχειριστική περίοδο και για κάθε μία φορολογία, τουλάχιστον 10.000
ευρώ, εφόσον πρόκειται για φυσικά πρόσωπα ή υπόχρεους τήρησης
απλογραφικών βιβλίων και τουλάχιστον 60.000 ευρώ, εφόσον πρόκειται για
υπόχρεους τήρησης διπλογραφικών βιβλίων.
γ)
η είσπραξη επιστροφής των παραπάνω φόρων από τη Φορολογική Διοίκηση
μετά από παραπλάνηση της Φορολογικής Διοίκησης με την παράσταση ψευδών
γεγονότων ως αληθινών ή με αθέμιτη παρασιώπηση ή απόκρυψη αληθινών
γεγονότων,
δ) η έκδοση πλαστών φορολογικών στοιχείων, καθώς και η
νόθευση φορολογικών στοιχείων. Θεωρείται ως πλαστό και το φορολογικό
στοιχείο που έχει διατρηθεί ή σφραγιστεί με οποιονδήποτε τρόπο, χωρίς να
έχει καταχωριστεί στα οικεία βιβλία της Φορολογικής Διοίκησης
σχετική πράξη θεώρησής του και εφόσον η μη καταχώριση τελεί σε γνώση
του υπόχρεου για τη θεώρηση του φορολογικού στοιχείου. Θεωρείται ως
πλαστό και το φορολογικό στοιχείο και όταν οι αξίες που αναγράφονται στο
πρωτότυπο και στο αντίτυπο αυτού, το οποίο χρησιμοποιείται για
φορολογικούς σκοπούς είναι διαφορετικές,
ε) η έκδοση εικονικών
φορολογικών στοιχείων και η αποδοχή αυτών. Εικονικό είναι το στοιχείο
που εκδίδεται για συναλλαγή ανύπαρκτη στο σύνολό της ή για μέρος αυτής ή
για συναλλαγή που πραγματοποιήθηκε από πρόσωπα διαφορετικά από αυτά που
αναγράφονται στο στοιχείο ή το ένα από αυτά είναι άγνωστο φορολογικώς
πρόσωπο, με την έννοια ότι δεν έχει δηλώσει την έναρξη του επιτηδεύματός
του ούτε έχει θεωρήσει στοιχεία στην Φορολογική Διοίκηση.
Εικονικό είναι επίσης το στοιχείο που φέρεται ότι εκδόθηκε ή έχει
ληφθεί από εικονική εταιρία, κοινοπραξία, κοινωνία ή άλλη οποιασδήποτε
μορφής επιχείρηση ή από φυσικό πρόσωπο για το οποίο αποδεικνύεται, ότι
είναι παντελώς αμέτοχο με τη συγκεκριμένη συναλλαγή, οπότε στην
τελευταία αυτή περίπτωση η σχετική διοικητική κύρωση επιβάλλεται, καθώς
και η ποινική δίωξη ασκείται κατά του πραγματικού υπευθύνου που
υποκρύπτεται. Τα φορολογικά στοιχεία στα οποία αναγράφεται αξία
συναλλαγής κατώτερη της πραγματικής θεωρούνται πάντοτε για τους σκοπούς
του παρόντος νόμου ως ανακριβή, ενώ τα φορολογικά στοιχεία στα οποία
αναγράφεται αξία μεγαλύτερη της πραγματικής θεωρούνται ως εικονικά κατά
το μέρος της μεγαλύτερης αυτής αξίας. στ. η μη έκδοση ή ανακριβής έκδοση παραστατικών στοιχείων, εφόσον η αποκρυβείσα αξία υπερβαίνει τα 5.000,00 ευρώ.
ζ.
η απόκρυψη στοιχείων που αποτελούν αντικείμενο ή συνθέτουν το
αντικείμενο του ενιαίου φόρου ιδιοκτησίας ακινήτων με μη υποβολή δήλωσης
ή με υποβολή ανακριβούς δήλωσης και με σκοπό τη μη πληρωμή του ενιαίου
φόρου ιδιοκτησίας ακινήτων. Για την εφαρμογή της παρούσας περίπτωσης, ως
απόκρυψη θεωρείται η μη απόδοση για κάθε φορολογικό έτος ποσού φόρου
τουλάχιστον 5.000 ευρώ .
η. η απόκρυψη στοιχείων που αποτελούν αντικείμενο ή συνθέτουν το αντικείμενο του ειδικού φόρου ακινήτων (ν.3091/2002) με μη υποβολή δήλωσης ή με υποβολή ανακριβούς δήλωσης και με σκοπό τη μη πληρωμή του ειδικού φόρου ακινήτων.
θ.
η απόκρυψη οποιαδήποτε φορολογητέας ύλης με μη υποβολή δήλωσης ή με
υποβολή ανακριβούς δήλωσης και με σκοπό τη μη πληρωμή οποιουδήποτε άλλου
φόρου εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής του Κώδικα. Για την εφαρμογή της
παρούσας περίπτωσης, ως απόκρυψη θεωρείται η μη απόδοση για κάθε
φορολογικό έτος ποσού φόρου τουλάχιστον 5.000 ευρώ.

2. α)
Όταν η παράβαση αναφέρεται σε μη έκδοση ή σε ανακριβή έκδοση
παραστατικού στοιχείου και έχει ως αποτέλεσμα την απόκρυψη της
συναλλαγής ή μέρους αυτής, η δε αποκρυβείσα αξία είναι μεγαλύτερη των
πέντε χιλιάδων (5.000) ευρώ, επιβάλλεται πρόστιμο για κάθε παράβαση ίσο
με ποσοστό σαράντα τοις εκατό (40%) της αξίας της συναλλαγής ή του
μέρους αυτής που αποκρύφτηκε με ελάχιστο ύψος προστίμου στην περίπτωση
αυτή το ποσό των δύο χιλιάδων πεντακοσίων (2.500) ευρώ.
β) Σε
περίπτωση έκδοσης πλαστών φορολογικών στοιχείων επιβάλλεται πρόστιμο για
κάθε παράβαση ίσο με ποσοστό εκατό τοις εκατό (100%) της αξίας του
στοιχείου.
γ) Σε περίπτωση έκδοσης εικονικών φορολογικών στοιχείων ή λήψης εικονικών στοιχείων
ή νόθευσης αυτών καθώς και καταχώρησης στα βιβλία, αγορών ή εξόδων που
δεν έχουν πραγματοποιηθεί και δεν έχει εκδοθεί φορολογικό στοιχείοεπιβάλλεται
πρόστιμο για κάθε παράβαση ίσο με ποσοστό πενήντα τοις εκατό (50%) της
αξίας του στοιχείου. Αν η αξία του στοιχείου είναι μερικώς εικονική, το
ως άνω πρόστιμο επιβάλλεται για το μέρος της εικονικής αξίας.
Εξαιρετικά στις κατωτέρω περιπτώσεις το πρόστιμο της περίπτωσης γ’ μειώνεται ως εξής:
αα)
Όταν δεν είναι δυνατός ο προσδιορισμός της μερικώς εικονικής αξίας
επιβάλλεται πρόστιμο για κάθε παράβαση ίσο με ποσοστό είκοσι πέντε τοις
εκατό (25%) της αξίας του στοιχείου.
ββ) Όταν η εικονικότητα ανάγεται
αποκλειστικά στο πρόσωπο του εκδότη, στο λήπτη του εικονικού στοιχείου
επιβάλλεται πρόστιμο για κάθε παράβαση ίσο με ποσοστό είκοσι πέντε τοις
εκατό (25%) της αξίας του στοιχείου. Στην
περίπτωση αυτή, εάν ο λήπτης του στοιχείου έχει εξοφλήσει μέσω
πιστωτικού ιδρύματος ή αξιογράφων πλήρως την αξία του τιμολογίου και τον
αναλογούντα φόρο προστιθέμενης αξίας στον εκδότη του στοιχείου και
καταθέσει στη Φορολογική Διοίκηση τα σχετικά παραστατικά με αναφορά στο
εικονικό στοιχείο τεκμαίρεται ότι τελούσε σε καλή πίστη και δεν
επιβάλλεται πρόστιμο στον λήπτη. Σε αυτή την περίπτωση το πρόστιμο που
επιβάλλεται στον εκδότη διπλασιάζεται.
γγ)
Στον λήπτη εικονικού στοιχείου επιβάλλεται πρόστιμο για κάθε παράβαση
ίσο με ποσοστό δεκαπέντε τοις εκατό (15%) της αξίας του στοιχείου,
εφόσον η λήψη του στοιχείου δεν είχε ως αποτέλεσμα τη μείωση του φόρου
εισοδήματος του οικείου φορολογικού έτους.
δδ) Όταν η εικονικότητα
του στοιχείου αφορά το χαρακτηρισμό της αναγραφείσας συναλλαγής, η οποία
αποδεικνύεται ότι αφορά άλλη υποκρυπτόμενη πραγματική συναλλαγή και
κατά συνέπεια η έκδοση του εικονικού στοιχείου δεν επιφέρει καμία
απώλεια εσόδων σχετικά με φόρους, επιβάλλεται πρόστιμο για την έκδοση μη
προσήκοντος στοιχείου, ύψους πεντακοσίων ευρώ ανά στοιχείο και με
ανώτατο ύψος προστίμου πενήντα χιλιάδες (50.000) ευρώ ανά ελεγχόμενο
φορολογικό έτος.
δ) Στο Φ.Π.Α., όταν μετά από έλεγχο αποδειχθεί ότι ο
υποκείμενος στο φόρο, ως λήπτης εικονικού φορολογικού στοιχείου ή
στοιχείου το οποίο νόθευσε αυτός ή άλλοι για λογαριασμό του, διενήργησε
έκπτωση φόρου εισροών ή έλαβε επιστροφή φόρου, σύμφωνα με τις διατάξεις
περί Φ.Π.Α., ή ως εκδότης δεν απέδωσε φόρο, με βάση πλαστά, εικονικά ή
νοθευμένα φορολογικά στοιχεία, επιβάλλεται πρόστιμο ισόποσο με το
πενήντα τοις εκατό (50) του φόρου που εξέπεσε ή που επιστράφηκε ή δεν
απέδωσε, ανεξάρτητα αν δεν προκύπτει τελικά ποσό φόρου για καταβολή.
Το
πρόστιμο αυτό επιβάλλεται και στα πρόσωπα που έλαβαν επιστροφή φόρου με
βάση πλαστά, εικονικά ή νοθευμένα φορολογικά στοιχεία που εξέδωσαν οι
ίδιοι.

3. Η επιβολή προστίμων και όλες οι διαδικασίες που προβλέπονται
σύμφωνα με τον Κώδικα είναι ανεξάρτητες από τυχόν ποινικές κυρώσεις και
οποιαδήποτε ποινική διαδικασία προβλέπεται από οποιονδήποτε άλλο νόμο.

4.
Πληροφορίες ή έγγραφα, τα οποία αφορούν ποινική διαδικασία, δεν
χορηγούνται στη Φορολογική Διοίκηση χωρίς προηγούμενη έγγραφη άδεια του
αρμόδιου Εισαγγελέα.
5. Η
Φορολογική Διοίκηση μπορεί να ερευνά παραβάσεις του παρόντος Κώδικα και
άλλων νόμων που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής αυτού χωρίς να θίγεται η
εφαρμογή του άρθρου 33 του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας.

Με
τις παραγράφους 5 και 6 αντικαθίστανται οι περιπτώσεις α’ και β’ της
παραγράφου 1 του άρθρου 55 του Κώδικα και τίθενται ποσοτικά όρια σχετικά
με τη διάπραξη φοροδιαφυγής στην περίπτωση της φορολογίας εισοδήματος,
καθώς και των παρακρατούμενων και επιρριπτόμενων φόρων. Αντίστοιχα όρια
τίθενται για τις περιπτώσεις μη έκδοσης ή ανακριβούς έκδοσης
παραστατικών στοιχείων, απόκρυψης στοιχείων που αποτελούν αντικείμενο
του ενιαίου φόρου ιδιοκτησίας ακινήτων, καθώς και στην περίπτωση κάθε
άλλου φόρου που εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής του Κώδικα, πλην της
περιπτώσεως του ειδικού φόρου ακινήτων (ν. 3091/2002).

Με
την παράγραφο 10 διαγράφονται τα εδάφια 2 και 3 της υποπερίπτωσης ββ
της περίπτωσης γ της παραγράφου 2 του άρθρου 55 του Κώδικα.

Με
την παράγραφο 11 τροποποιείται η παράγραφος 3 του άρθρου 55 του Κώδικα
και ορίζεται ότι η επιβολή προστίμων και όλες οι διαδικασίες που
προβλέπονται σύμφωνα με τον Κώδικα είναι ανεξάρτητες από τυχόν ποινικές
κυρώσεις και οποιαδήποτε ποινική διαδικασία προβλέπεται από οποιοδήποτε
άλλο νόμο.

Με την παράγραφο 12 προστίθεται παράγραφος 5 στο
άρθρου 55 του Κώδικα και ορίζεται χωρίς να θίγεται η εφαρμογή του άρθρου
33 του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας, η Φορολογική Διοίκηση μπορεί να
ερευνά παραβάσεις του παρόντος Κώδικα και άλλων νόμων που εμπίπτουν στο
πεδίο εφαρμογής αυτού.

http://taxheaven.gr

Όργιο φοροδιαφυγής: Απίστευτες ιστορίες…

Όργιο φοροδιαφυγής και διαφθοράς αποκάλυψαν οι έρευνες του ΣΔΟΕ. Οι
εκθέσεις ελέγχου για σημαντικές περιπτώσεις φοροδιαφυγής και αδήλωτων
εισοδημάτων, στάλθηκαν ήδη στον αρμόδιο οικονομικό εισαγγελέα, στις
αρμόδιες ΔΟΥ και στα Τελωνεία.

Μερικές από τις πλέον χαρακτηριστικές περιπτώσεις που αποκαλύπτουν το μέγεθος και την έκταση του φαινομένου:

– Στην περιοχή Αττικής διαπιστώθηκε ότι, 21 επιχειρήσεις έλαβαν
εικονικά τιμολόγια ύψους 9.850.000 ευρώ, με αποτέλεσμα να μην αποδώσουν
ΦΠΑ ύψους 2.265.000 ευρώ και 31 επιχειρήσεις εξέδωσαν εικονικά τιμολόγια
ύψους 64.269.000 ευρώ, με αποτέλεσμα να μην αποδοθεί ΦΠΑ από τους
λήπτες ύψους 14.782.000 ευρώ.

– Υπάλληλος του ΥΠΕΘΑ, σύμφωνα με την έρευνα των εξοπλιστικών προγραμμάτων, προσαύξησε την περιουσία του κατά 250.000 ευρώ.

– Συγγενικό πρόσωπο σχετιζόμενου με την έρευνα των εξοπλιστικών προγραμμάτων, προσαύξησε την περιουσία του κατά 230.000 ευρώ.

– Κόρη τέως προέδρου ποδοσφαιρικής ομάδας, κατά την έρευνα των
παράνομων στοιχημάτων- στημένων αγώνων, προσαύξησε την περιουσία της
κατά 1.000.000 ευρώ.

– Ιατρός, πλαστικός χειρουργός στο Κολωνάκι, δεν εξέδωσε αποδείξεις
παροχής υπηρεσιών ύψους 1.356.000 ευρώ προς τους ασθενείς του.

– Ιατρός, μαιευτήρας- γυναικολόγος στο Μαρούσι, δεν εξέδωσε αποδείξεις παροχής υπηρεσιών ύψους 595.000 ευρώ.

– Αγρότης στην περιοχή της Σπάρτης, προσαύξησε την περιουσία του κατά
12.558.000 ευρώ, όπως έδειξε ο έλεγχος των τραπεζικών καταθέσεών του.

– Επιχείρηση εμπορίας αγροτικών προϊόντων εξέδωσε εικονικά φορολογικά
στοιχεία ύψους 3.660.000 ευρώ και επίσης αγροτική επιχείρηση έλαβε
εικονικά φορολογικά στοιχεία ύψους 830.000 ευρώ, όπως διαπίστωσε το ΣΔΟΕ
Π.Δ. Πελοποννήσου σε ελέγχους επιδοτήσεων.

– Μονάδα Βιομηχανικής παραγωγής στην Ημαθία, έλαβε εικονικά τιμολόγια
ύψους 1.050.000 ευρώ, προκειμένου να υπερτιμολογήσει επιδοτούμενο
πρόγραμμα εκσυγχρονισμού ύψους 4.830.000 ευρώ. Ζητείται η επιστροφή της
επιδότησης από το Υπουργείο Ανάπτυξης.

– Είκοσι τρεις επιχειρήσεις στη Θεσσαλονίκη, έλαβαν εικονικά τιμολόγια ύψους 15.157.000 ευρώ, από αθλητικά σωματεία.

– Επιχείρηση καθαρισμού στις Σέρρες, σύμφωνα με πόρισμα του ΣΔΟΕ Π.Δ.
Κεντρικής Μακεδονίας, έλαβε εικονικά τιμολόγια ύψους 2.111.731 ευρώ,
προκειμένου να μην αποδοθεί ΦΠΑ ύψους 398.215 ευρώ.

– Στη Νέα Καρβάλη της Καβάλας επιχείρηση πετρελαιοειδών, νόθευε το
πετρέλαιο κίνησης και θέρμανσης με καμένα ορυκτέλαια σε ποσοστό 46%.
Μέχρι την αποκάλυψη της υπόθεσης από το ΣΔΟΕ Δυτ. Μακεδονίας, είχαν
διατεθεί στην αγορά 650.795 λίτρα καμένων ορυκτελαίων ως πετρέλαιο
κίνησης, με συνέπειες τόσο σε βάρος των οικονομικών του δημοσίου, όσο
και του περιβάλλοντος.

– Το ΣΔΟΕ Π.Δ. Στερεάς Ελλάδας επέβαλε πρόστιμα 2.921.000 ευρώ σε 11
αγρότες της περιοχής Θηβών, γιατί έλαβαν και εξέδωσαν πλαστά και
εικονικά τιμολόγια τα οποία σχετίζονται με αγροτικές επιδοτήσεις.

ΠΗΓΗ: Ημερησία

«Φυσικά οι Έλληνες θα πάρουν τα χρήματά τους»

Σε πλεονεκτική διαπραγματευτική θέση βρίσκεται αυτή τη φορά η Ελλάδα
έναντι των δανειστών της, επισημαίνεται σε άρθρο του γερμανικού
περιοδικού «Focus» στο οποίο περιλαμβάνεται η εκτίμηση του αναλυτή της
Baader Bank, Ρόμπερτ Χάλβερ, σχετικά με τη δανειακή δόση, ότι «φυσικά οι
Έλληνες θα πάρουν τα χρήματά τους».

Στο άρθρο, που δημοσιεύεται στην ηλεκτρονική έκδοση του γερμανικού
περιοδικού υπό τον τίτλο «Καμία διάθεση πια για καβγάδες με την Ευρώπη
γύρω από τις μεταρρυθμίσεις» γίνεται λόγος για μεγάλη αυτοπεποίθηση της
Ελλάδας έναντι των δανειστών της.

«Οι Έλληνες το γνωρίζουν: αυτήν τη φορά βρίσκονται σε θέση ισχύος»
αναφέρεται και τονίζεται ότι από το Σαββατοκύριακο υπάρχει ένταση μεταξύ
Αθήνας και τρόικας. «Οι ειδικοί της τρόικας, οι οποίοι εξετάζουν την
πρόοδο της ελληνικής κυβέρνησης, αποχώρησαν απογοητευμένοι. Σημείο
διαφωνίας: ο πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς αρνείται να εφαρμόσει τις
αναγκαίες μεταρρυθμίσεις» συνεχίζει το δημοσίευμα και υπογραμμίζει ότι
πολλές φορές στο παρελθόν αποχώρησε η τρόικα, αλλά η Αθήνα σε όλες τις
περιπτώσεις υποχώρησε, καθώς ο φόβος ήταν πολύ μεγάλος. Αυτή τη φορά η
κατάσταση είναι διαφορετική. Δεν είναι, πλέον, η τρόικα αλλά η Ελλάδα σε
ισχυρότερη θέση. «Η απειλή της χρεοκοπίας έχει πάψει πια να τρομάζει»
σημειώνει ο κ. Χάλβερ και επισημαίνει ότι οι Έλληνες «βρίσκονται σε καλή
διαπραγματευτική θέση».

Η θέση της Ελλάδας, σύμφωνα με το Focus, έχει ενισχυθεί χάρη στις
μεταρρυθμίσεις, οι οποίες, παρά την κριτική της τρόικας, προχωρούν
(αναφέρεται, μάλιστα, στους επαίνους του ΟΟΣΑ, που έκανε λόγο για
«θεαματική» πρόοδο) στην αναβάθμιση από τον Οίκο Αξιολόγησης Moody’s,
στα 17 εκατομμύρια τουριστών που επισκέφθηκαν φέτος τη χώρα και στην
προοπτική τέλους της ύφεσης το επόμενο έτος. Ωστόσο, ως «η σημαντικότερη
είδηση» χαρακτηρίζεται η επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος, ύψους 800
εκατομμυρίων ευρώ.

«Η Ελλάδα είναι σε πολύ καλύτερη διαπραγματευτική θέση από ό,τι στο
παρελθόν» δηλώνει στο περιοδικό και ο αναλυτής της UBS, Γκιγκόρι Κόβατς,
ενώ ο συντάκτης αναφέρει ότι προς το παρόν η ελληνική κυβέρνηση δεν
χρειάζεται τα χρήματα, αφού το πρωτογενές πλεόνασμα δεν σημαίνει κάτι
άλλο από το ότι η χώρα μπορεί να επιβιώσει και χωρίς τα επιπλέον
δισεκατομμύρια των εταίρων της.

Μάλιστα, αναφέρεται στο παρελθόν, όταν η χώρα δεν μπορούσε να
πληρώσει συντάξεις εάν δεν λάμβανε τη δανειακή βοήθεια. «Τώρα οι
πιστωτές θα έχουν ένα μειονέκτημα, εάν η δόση δεν έρθει. Οι βοήθειες,
στο μεταξύ, χρησιμεύουν σχεδόν αποκλειστικά για την πληρωμή των τόκων
στους πιστωτές. Γι αυτό λείπουν τα λεφτά από την κυβέρνηση. Λαμβάνοντας
υπόψη τις πληρωμές τόκων, το ωραίο πλεόνασμα του προϋπολογισμού
μετατρέπεται σε ένα «χοντρό» έλλειμμα. Αυτό κυμαίνεται για αυτό το έτος
γύρω στο 4%» τονίζεται από το περιοδικό, που συνεχίζει αναφέροντας ότι
το 80% του ελληνικού χρέους βρίσκεται στα χέρια δημόσιων πιστωτών, όπως
οι χώρες της Ευρωζώνης, η ΕΚΤ και ο ΕΜΣ. «Η διεθνής κοινότητα θα είναι
λοιπόν η ίδια το θύμα, εάν δεν δώσει στους Έλληνες την επόμενη δόση»
τονίζεται, ενώ μεταφέρεται εκτίμηση της Citigroup, σύμφωνα με την οποία
«η κατάσταση ενθαρρύνει την ελληνική κυβέρνηση να διαπραγματεύεται με
τόλμη».

Το άρθρο καταλήγει υπογραμμίζοντας την παράμετρο των ευρωεκλογών,
ενόψει των οποίων οι κυβερνήσεις της Ευρωζώνης θα προσπαθήσουν να
εκτονώσουν τη διαφωνία με την Ελλάδα, προκειμένου, όπως αναφέρεται
χαρακτηριστικά, «να μην δοθεί πάσα» στα ευρωσκεπτικιστικά κόμματα. «Οι
Έλληνες φυσικά θα πάρουν τα λεφτά τους. Αυτό το τρένο έχει αναχωρήσει»
σχολιάζει ο κ. Χάλβερ.

ΠΗΓΗ: Έθνος

Χατζηδάκης: Πού θα δοθούν τα 20,8 δις ευρώ του ΕΣΠΑ

Με στόχο την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας και της καινοτομίας,
την ενίσχυση της απασχόλησης και την καταπολέμηση της φτώχειας και
έμφαση σε τομείς όπως αυτοί του τουρισμού, των logistics, της
περιβαλλοντικής βιομηχανίας, της υγείας (βιοτεχνολογία, γενόσημα), της
παραγωγής και εξοικονόμησης ενέργειας, της τεχνολογίας, της πληροφορικής
και των επικοινωνιών, θα κατευθυνθεί το 25% των κονδυλίων του νέου ΕΣΠΑ
της περιόδου 2014-2020, που παρουσίασε σήμερα ο υπουργός Ανάπτυξης
Κωστής Χατζηδάκης.

Οπως είπε ο υπουργός, στο πλαίσιο του νέου ΕΣΠΑ
σημαντικά θα είναι και τα κονδύλια που θα δοθούν και για την ολοκλήρωση
οδικών έργων, στα οποία θα κατευθυνθούν περίπου δύο δισ. ευρώ.
Ο
σχεδιασμός, που παρουσίασε ο υπουργός, είναι η ελληνική πρόταση η οποία
κατατέθηκε επίσημα στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή από την οποία αναμένεται
απάντηση έως τα τέλη Φεβρουαρίου.
Η αρχιτεκτονική του νέου ΕΣΠΑ, εστιάζει σε τέσσερα Εθνικά Προγράμματα και στο πρόγραμμα για τις Περιφέρειες.
Συγκεκριμένα, τα επιχειρησιακά σχέδια είναι:
1.Ανταγωνιστικοτητα – Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία 3,8 δισ. (25% του συνόλου της χρηματοδότησης).
Θα δοθεί έμφαση σε συγκεκριμένους τομείς οι οποίοι μπορούν να οδηγήσουν
γρήγορα σε ανάπτυξη. Οι τομείς αυτοί είναι: Logistics, Τουρισμός γενικά
αλλά και ειδικές μορφές τουρισμού, Τομέας της Υγείας (Φαρμακευτικά
προϊόντα, τουρισμός υγείας, υπηρεσίες υγείας), Αγροδιατροφικός τομέας,
Τεχνολογίες (Πληροφορική και Επικοινωνίες), Παράγωγη και Εξοικονόμηση
Ενεργείας, Δημιουργικές Βιομηχανίες.
2. Μεταρρύθμιση του Δημοσίου
Τομέα 0,4 δισ. ευρω ( 3%). Αντιμετώπιση προβλημάτων οργάνωσης του
Δημοσίου, αναδιάρθρωση των υπηρεσιών, εκσυγχρονισμός των δικαστηρίων,
δράσεις για τη διαχείριση της Μετανάστευσης, Αναδιοργάνωση δομών Υγείας.
3. Περιβάλλον και Μεταφορές 3,7 δισ. ευρω (24%). Διεύρυνση διευρωπαϊκού
οδικού και σιδηροδρομικού δικτύου, επέκταση ΜΕΤΡΟ Αθήνας, κατασκευή
ΜΕΤΡΟ Θεσσαλονίκης , Διαχείριση Αποβλήτων, Δράσεις για τη φυση και την
βιοποικιλότητα.
4. Εκπαίδευση , Κατάρτιση και Απασχόληση 2 δις ευρω (13%).
5. Περιφερειακά Προγράμματα 5,4 δισ. ευρώ (35%). Κάθε μια από τις 13 περιφέρειες θα έχει στο νέο ΕΣΠΑ το δικό της πρόγραμμα.
Οπως σημείωσε ο υπουργός, στόχος για το 2020 είναι να συμβάλλει το νέο
ΕΣΠΑ στη δημιουργία 640.000 νέων θέσεων απασχόλησης και εισροή
επενδύσεων, έως το 2020, ύψους 112 δις. ευρώ, όπως προβλέπει έκθεση
τηςMcKinsey, που ήταν μια από τις εκθέσεις μαζί με τις εκθέσεις του ΙΟΒΕ
και του ΚΕΠΕ βάσει των οποίων σχεδιάστηκε η αρχιτεκτονική του νέου
ΕΣΠΑ.
Ο ίδιος ανέφερε ότι το νέο ΕΣΠΑ θα είναι εμπροσθοβαρές, τα
περισσότερα κονδύλια είναι να δοθούν την τριετία 2014-2016, κάθε
υπουργείο θα αποκτήσει επιτελική ομάδα ώστε να μην υπάρξουν
καθυστερήσεις, ενώ η κοινοτική συμμετοχή θα ανέλθει κατά μέσο όρο στο
85%.
Σύμφωνα με τον υπουργό Ανάπτυξης, τα προσδοκώμενα οφέλη που θα
προκύψουν από την επίτευξη των στόχων, σύμφωνα με την έκθεση της Mc
Kinsey, για προστιθέμενη αξία 48 δις. ευρώ ετησίως έως το 2020 και 640
χιλ. νέες θέσεις απασχόλησης έως το 2020.

Επιπλέον κάλυψη των
αυξημένων κοινωνικών αναγκών (απασχόληση, κατάρτιση) καθώς και αύξηση
από 0,67% που είναι σήμερα σε 0,90% ως ποσοστό στο ΑΕΠ των επενδύσεων σε
έρευνα και καινοτομία έως το 2020.

ΠΗΓΗ: Τα Νέα

Χ. Θεοχάρης: Μισθωτοί και συνταξιούχοι δεν θα κάνουν φορολογικές δηλώσεις

Το τέλος των φορολογικών δηλώσεων για μισθωτούς και συνταξιούχους με
εισοδήματα από μια πηγή προαναγγέλλει ο γγ Δημοσίων Εσόδων Χάρης
Θεοχάρης .

«Τώρα που επιτύχαμε τον στόχο να έχουμε καθολική ηλεκτρονική υποβολή,
προχωρούμε στο επόμενο στάδιο, να αφαιρέσουμε, δηλαδή, την υποχρέωση
υποβολής δήλωσης από το 2014» αναφέρει σε συνέντευξή του στην
«Καθημερινή» και εξαγγέλλει, μεταξύ άλλων, τεχνικές βελτιώσεις στις δύο
ρυθμίσεις για τα ληξιπρόθεσμα χρέη, με στόχο να ενταχθούν περισσότεροι
φορολογούμενοι, χωρίς, όπως διευκρινίζει, να υπάρχουν αλλαγές στη
φιλοσοφία των ρυθμίσεων.

Διαψεύδει τους ισχυρισμούς της τρόικας σχετικά με την εισπραξιμότητα
των φόρων στα ακίνητα, ενώ ισχυρίζεται πως τα έσοδα από το κυνήγι της
φοροδιαφυγής θα είναι τελικώς περισσότερα από αυτά που εκτιμούν οι
εκπρόσωποί της.

«Είναι σίγουρο ότι το ποσό από τη φοροδιαφυγή θα είναι μεγαλύτερο από
τα 350 εκατ. ευρώ, που εκτιμά η τρόικα για το 2014. Θεωρώ ότι ο στόχος
να ξεπεράσουμε τα 500 εκατ. ευρώ δεν είναι φιλόδοξος, αλλά ρεαλιστικός»
επισημαίνει.

Αναφερόμενος, στις εκτιμήσεις των πιστωτών για την πορεία των εσόδων,
τονίζει ότι «έχουν μια τάση να είναι πιο συντηρητικοί από εμάς, αλλά
νομίζω ότι όσο και αν τις προηγούμενες χρονιές αυτοί ήταν πιο κοντά στην
πραγματικότητα, πλέον εμείς έχουμε καλύτερη εικόνα».

Τονίζει, τέλος, ότι στην κυβέρνηση έχουν αντιληφθεί ότι «αν δεν
πετύχει η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων, δεν θα πετύχει ούτε η ίδια η
κυβέρνηση, ούτε η χώρα».

ΠΗΓΗ: Ημερησία

ΙΧ: Αλλάζουν τέλη κυκλοφορίας, τεκμήρια και φόρος πολυτελείας

Σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες της «Η», η αρμόδια επιτροπή παρέδωσε
το πορισμά της στην ηγεσία του υπουργείου και εισηγείται μείωση κατά 30%
στα τεκμήρια καθώς και ανατροπές στα Τέλη Κυκλοφορίας. Επίσης η αλλαγή
του τρόπου φορολόγησης των μεταχειρησμέων αυτοκινήτων θα οδηγήσει σε
θετικές αλλαγές και για τα αυτοκίνητα που εκποιεί ο ΟΔΔΥ. Aλλαγές
εξετάζονται και στην καταβολή των Tελών Kυκλοφορίας στα I.X. που κάνουν
άρση ακινησίας αλλά και στα καινούρια

Mείωση κατά 30% των τεκμηρίων διαβίωσης στα I.X. και του Φόρου
Πολυτελούς Διαβίωσης που επιβάλλεται στα αυτοκίνητα με κινητήρες από
1.929 κ.εκ. και άνω, φορολογικές αλλαγές στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα
I.X. και καταβολή Tελών Kυκλοφορίας μόνο για τους υπολειπόμενους μήνες
από την ημερομηνία άρσης της ακινησίας ή της 1ης άδειας κυκλοφορίας στα
καινούρια αυτοκίνητα, αποτελούν τις βασικές προτάσεις της Eπιτροπής για
την φορολογία στα I.X. προς τον υφυπουργό Oικονομικών Γ. Mαυραγάνη.

Oσον αφορά την αλλαγή του τρόπου υπολογισμού των τεκμηρίων αλλά και
της επιβολής του Tέλους Tαξινόμησης με βάση την αξία λιανικής μάλλον
αναβάλλεται προς το παρόν, καθώς δεν υπάρχει ο μηχανισμός στήριξης ενός
τέτοιου εγχειρήματος, στο οποίο πρέπει να συμμετέχουν τα υπουργεία
Oικονομικών, Mεταφορών, Aνάπτυξης σε συνεργασία με κάποιον επίσημο φορέα
που ορίζει την πραγματική αξία των I.X. σε χρόνο real time.

Aλλωστε, όπως αποδείχθηκε, η διασταύρωση στοιχείων μεταξύ των
υπουργείων μόνο για τα ανασφάλιστα οχήματα έχει αποτύχει παταγωδώς και
αυτός είναι ο λόγος που ακόμη δεν έχουν αποσταλεί τα ειδοποιητήρια με τα
πρόστιμα.

Τεκμήρια
H μείωση των τεκμηρίων διαβίωσης στα
αυτοκίνητα αποτελούσε μόνιμο θέμα διαμάχης μεταξύ εισαγωγέων-εμπόρων και
κυβερνητικών στελεχών, καθώς το πραγματικό κόστος χρήσης δεν είχε καμία
απολύτως σχέση με την πραγματικότητα.

Aπό την άλλη μεριά, δημιουργούσε μεγάλες απώλειες στα κρατικά έσοδα
εξαιτίας της κατάθεσης των πινακίδων κυκλοφορίας από τους ιδιοκτήτες
οχημάτων, που δεν μπορούσαν πλέον να καλύψουν τα τεκμήρια εξαιτίας των
νέων οικονομικών συνθηκών που έχουν δημιουργηθεί.

Tο οικονομικό επιτελείο, μετά την παρουσίαση του πορίσματος από την
Eπιτροπή, φαίνεται να έχει συμφωνήσει για τη μείωση των τεκμηρίων κατά
30%, με αποτέλεσμα το ύψος τους να είναι πιο κοντά στο πραγματικό κόστος
χρήσης.

Ωστόσο, με τη μείωση των τεκμηρίων κατά 30% μειώνεται αυτομάτως και ο
Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης στα I.X. με κινητήρες από 1.929 κ.εκ. και
άνω.

Eιδικότερα, ιδιοκτήτης ενός δίλιτρου αυτοκινήτου τετραετίας εκτός των
660 ευρώ για τα Tέλη Kυκλοφορίας φέτος θα καταβάλει και 440 ευρώ για
Φόρο Πολυτελούς Διαβίωσης, ενώ το τεκμήριο ανέρχεται σε 8.800 ευρώ.

Σύμφωνα με τις αλλαγές που εξετάζει το υπουργείο Oικονομικών, το
τεκμήριο μειώνεται στα 6.160 ευρώ από 8.800 ευρώ, με αποτέλεσμα ο Φόρος
Πολυτελούς Διαβίωσης να μειώνεται στα 308 ευρώ.

Aντίστοιχα κάτοχος I.X. με κινητήρα 2.501 κ.εκ. τετραετίας καταβάλει
880 ευρώ για Tέλη και 1.330 ευρώ για Φόρο Πολυτελούς Διαβίωσης. Mε τη
μείωση των τεκμηρίων ο Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης μειώνεται στα 931 ευρώ
και το τεκμήριο θα ανέρχεται σε 9.310 ευρώ από 13.300 ευρώ.

Mεγαλύτερο θα είναι το όφελος για τους ιδιοκτήτες οχημάτων με
κινητήρες από 3 λίτρα και άνω, καθώς σε αυτή την κατηγορία οχημάτων το
τεκμήριο κυμαίνεται σε πραγματικά πολύ υψηλά επίπεδα.

Eιδικότερα κάτοχος ενός τετρακίνητου οχήματος με κινητήρα 3,7 λίτρων
τετραετίας θα καταβάλει 1.100 ευρώ για Tέλη Kυκλοφορίας και 2.740 ευρώ
για Φόρο Πολυτελούς Διαβίωσης. Mε τη μείωση των τεκμηρίων ο Φόρος
Πολυτελούς Διαβίωσης μειώνεται στα 1.918 ευρώ, ενώ αν πρόκειται για
αυτοκίνητα με ηλικία μεταξύ 5-10 ετών τότε ο συγκεκριμένος φόρος
περιορίζεται στα 1.342 ευρώ.

Tέλη Kυκλοφορίας
Tα κρατικά έσοδα από τα Tέλη
Kυκλοφορίας είναι γνωστό πως ξεπερνούν το 1 δισ. ευρώ, τα οποία το
υπουργείο Oικονομικών δεν θέλει να μειωθούν περαιτέρω. Ωστόσο, οι
μαζικές καταθέσεις πινακίδων κυκλοφορίας συνεχώς μειώνουν τα έσοδα, με
αποτέλεσμα το οικονομικό επιτελείο να εξετάζει το ενδεχόμενο σε όσα I.X.
γίνει άρση ακινησίας οι κάτοχοί τους να μην καταβάλουν ολόκληρο το
τίμημα των τελών του έτους, αλλά μόνο των υπολειπόμενων μηνών. Δηλαδή αν
κάποιος προβεί σε άρση ακινησίας του οχήματός του τον Iούνιο θα
καταβάλει μόνο το 50% του τιμήματος των ετήσιων Tελών του οχήματός του.

Παράλληλα, το ίδιο ακριβώς σχέδιο εξετάζεται και για τα καινούρια
αυτοκίνητα, ώστε να μην υπάρχουν διακυμάνσεις στα τέλη κάθε έτους
εξαιτίας της διπλής καταβολής των Tελών από τους νέους ιδιοκτήτες.

Eισαγόμενα μεταχειρισμένα
Oι έμποροι εισαγόμενων
μεταχειρισμένων I.X. «μάχονται» για να διορθωθεί ένα τεράστιο λάθος που
αφορά στον άδικο τρόπο υπολογισμού φορολόγησης των εισαγόμενων
μεταχειρισμένων I.X. κατά την χρήση αλλά και την κτήση.

Eιδικότερα όταν εισάγεται στην Eλλάδα ένα μεταχειρισμένο I.X. από
άλλο κράτος-μέλος εκτελωνίζεται με βάση την 1η άδεια κυκλοφορίας του στο
εξωτερικό. Ωστόσο, με το που θα τοποθετηθούν ελληνικές πινακίδες στο
συγκεκριμένο αυτοκίνητο τότε η εφορία το φορολογεί ως καινούριο ασχέτως
αν κυκλοφορεί σε κάποιο άλλο κράτος-μέλος εδώ και πολλά χρόνια.
Aποτέλεσμα των παραπάνω είναι οι ιδιοκτήτες εισαγόμενων μεταχειρισμένων
I.X. να καταβάλουν άδικα Φόρο Πολυτελούς Διαβίωσης αλλά και να εμπίπτουν
σε υψηλά τεκμήρια εξαιτίας της άδικης φορολόγησής τους από την εφορία.

Παράλληλα, όποια από τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα I.X. έχουν
κυκλοφορήσει για πρώτη φορά σε κάποιο άλλο κράτος-μέλος πριν από το
2003, ασχέτως πότε κυκλοφορήσαν για πρώτη φορά στην Eλλάδα, θα
απαλλάσσονται από τον Φόρο Πολυτελούς Διαβίωσης εξαιτίας της παρέλευσης
της δεκαετίας.

ΠΗΓΗ: Ημερησία

Πρωτοβουλία για ατομικά συστήματα θέρμανσης σε πολυκατοικίες

Νομοθετική πρωτοβουλία που θα επιτρέπει στους ιδιοκτήτες
διαμερισμάτων να αποκόπτονται από το δίκτυο της κεντρικής θέρμανσης και
να εγκαθιστούν μικρούς λέβητες που θα καλύπτουν τις ατομικές τους
ανάγκες, βρίσκεται υπό συζήτηση με την κυβέρνηση, ανέφερε ο πρόεδρος και
διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΠΑ, Χ. Σαχίνης, μιλώντας σήμερα στο 18ο
Συνέδριο Ενέργειας που πραγματοποιείται στην Αθήνα.

Σήμερα αυτό μπορεί να γίνει υπό την προϋπόθεση ότι θα το επιτρέψει η
πλειοψηφία της γενικής συνέλευσης των συνιδιοκτητών της πολυκατοικίας.

Το ζήτημα έχει επανέλθει στην επικαιρότητα, καθώς πολλές
πολυκατοικίες δεν προμηθεύονται πετρέλαιο θέρμανσης και αρκετοί
ιδιοκτήτες στρέφονται σε εναλλακτικές πηγές θέρμανσης ή σε κλιματιστικά.

Ο κ. Σαχίνης ανέφερε ότι οι ατομικοί λέβητες είναι σύνηθες φαινόμενο
στη Β. Ελλάδα, σε αντίθεση με την Αθήνα όπου κυριαρχεί η κεντρική
θέρμανση.
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Eurostat (Μάιος
2013), η μέση τιμή του φυσικού αερίου για τα νοικοκυριά στη χώρα μας
είναι σχεδόν 30% χαμηλότερη σε σχέση με το κόστος της ηλεκτρικής
ενέργειας. Συγκεκριμένα, οι 100 κιλοβατώρες ηλεκτρικής ενέργειας
κοστίζουν 14,2 ευρώ και η αντίστοιχη ποσότητα φυσικού αερίου 10,2 ευρώ.
Ωστόσο, η τιμή του φυσικού αερίου στην Ελλάδα για τα νοικοκυριά είναι
42% ακριβότερη από τον μέσο όρο της ΕΕ, που διαμορφώνεται στα 7,2 ευρώ
ανά 100 κιλοβατώρες.
Ο κ. Σαχίνης ανέφερε ότι στόχος της ΔΕΠΑ στη
διαπραγμάτευση με τη Gazprom είναι να μειωθούν οι τιμές εισαγωγής
φυσικού αερίου στο επίπεδο του ευρωπαϊκού μέσου όρου.

Δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο προσφυγής στη διαιτησία, αν δεν καταλήξει
η διαπραγμάτευση, ενώ επισήμανε ότι στις συζητήσεις με τη ρωσική
εταιρία υπεισέρχονται και άλλα θέματα πέραν της τιμής, όπως η ρήτρα take
or pay που περιλαμβάνεται στην τρέχουσα σύμβαση και προβλέπει ότι η
εταιρεία θα πληρώνει για συγκεκριμένες ποσότητες φυσικού αερίου ετησίως,
ανεξάρτητα από το αν τις παραλαμβάνει.

Η ρήτρα αυτή προβληματίζει, εξαιτίας της μείωσης των καταναλώσεων
λόγω της κρίσης, του περιορισμού της λειτουργίας μονάδων
ηλεκτροπαραγωγής από φυσικό αέριο και της αβεβαιότητας που ανέκυψε σε
σχέση με το καθεστώς λειτουργίας των τοπικών Εταιρειών Παροχής Αερίου σε
Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Λάρισα με αφορμή τις προτάσεις της τρόικα να
καταργηθεί το μονοπωλιακό δικαίωμα διανομής αερίου που διαθέτουν οι εν
λόγω εταιρίες.

Είναι χαρακτηριστικό ότι και ο δεύτερος διαγωνισμός που προκηρύχθηκε
πρόσφατα για την προσέλκυση επενδυτών και την κατασκευή δικτύων σε
Ανατολική Μακεδονία- Θράκη, Κεντρική Μακεδονία και Στερεά Ελλάδα- Εύβοια
απέβη άκαρπος.

ΠΗΓΗ: Έθνος

Ακριβότερο το χρήμα για επιχειρήσεις και νοικοκυριά τον Οκτώβριο

Συνεχίστηκε και τον φετινό Οκτώβριο η αποκλιμάκωση των επιτοκίων
καταθέσεων, με το μέσο επιτόκιο καταθέσεων από νοικοκυριά με διάρκεια
έως 1 έτος να υποχωρεί στο 2,97% από 3,1% που ήταν τον προηγούμενο μήνα.
Αντιθέτως τα επιτόκια χορηγήσεων αυξήθηκαν με αποτέλεσμα η μεταξύ τους
απόσταση (επιτοκιακό περιθώριο) να διευρυνθεί κατά 0,11% στο 3,71%.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Τραπέζης της Ελλάδος, το μέσο σταθμισμένο
επιτόκιο του συνόλου των νέων δανείων προς νοικοκυριά και επιχειρήσεις,
τον Οκτώβριο του 2013, διαμορφώθηκε στο 5,61%, από 5,56% τον προηγούμενο
μήνα. Αντιθέτως, το μέσο σταθμισμένο επιτόκιο του συνόλου των νέων
καταθέσεων μειώθηκε κατά 0,06%, στο 1,90%.
Ειδικότερα:

1. ΕΠΙΤΟΚΙΑ ΝΕΩΝ ΚΑΤΑΘΕΣΕΩΝ ΚΑΙ ΔΑΝΕΙΩΝ ΣΕ ΕΥΡΩ
Πτώση
παρουσίασε, τον Οκτώβριο του 2013, το μέσο σταθμισμένο επιτόκιο του
συνόλου των νέων καταθέσεων, ενώ το αντίστοιχο επιτόκιο των νέων δανείων
παρουσίασε άνοδο. Το επιτοκιακό περιθώριο* αυξήθηκε κατά 11 μονάδες
βάσης και διαμορφώθηκε στις 3,71 εκατοστιαίες μονάδες (βλ. Πίνακα 1).
Όσον αφορά στις καταθέσεις, τον Οκτώβριο του 2013, τα μέσα επιτόκια των
καταθέσεων μιας ημέρας από νοικοκυριά και από επιχειρήσεις παρέμειναν
ουσιαστικά αμετάβλητα στο 0,39% και 0,41% αντίστοιχα. Το μέσο επιτόκιο
των καταθέσεων από νοικοκυριά με συμφωνημένη διάρκεια έως 1 έτος
παρουσίασε περαιτέρω πτώση κατά 13 μονάδες βάσης και διαμορφώθηκε στο
2,97%. Το μέσο σταθμισμένο επιτόκιο του συνόλου των νέων καταθέσεων
μειώθηκε κατά 6 μονάδες βάσης, τον Οκτώβριο του 2013, στο 1,90%.

Όσον αφορά στα δάνεια, το μέσο επιτόκιο των καταναλωτικών δανείων χωρίς
καθορισμένη διάρκεια (κατηγορία που περιλαμβάνει τα δάνεια μέσω
πιστωτικών καρτών, τα ανοικτά δάνεια και τις υπεραναλήψεις από
τρεχούμενους λογαριασμούς) αυξήθηκε κατά 20 μονάδες βάσης, τον Οκτώβριο
του 2013, και διαμορφώθηκε στο 14,86%. Το μέσο επιτόκιο των
καταναλωτικών δανείων καθορισμένης διάρκειας με επιτόκιο κυμαινόμενο ή
σταθερό μέχρι 1 έτος παρουσίασε άνοδο κατά 11 μονάδες βάσης και
διαμορφώθηκε στο 7,51%.
Τα μέσα επιτόκια των επιχειρηματικών και
επαγγελματικών δανείων χωρίς καθορισμένη διάρκεια παρέμειναν ουσιαστικά
αμετάβλητα στο 7,19% και 9,36% αντίστοιχα. Το μέσο επιτόκιο των
επιχειρηματικών δανείων συγκεκριμένης διάρκειας με επιτόκιο κυμαινόμενο ή
σταθερό έως 1 έτος μειώθηκε κατά 12 μονάδες βάσης στο 6,77% για δάνεια
μέχρι 250.000 ευρώ, μειώθηκε κατά 30 μονάδες βάσης στο 6,19% για δάνεια
από 250.000 μέχρι 1 εκατ. ευρώ και αυξήθηκε κατά 21 μονάδες βάσης στο
6,14% για δάνεια άνω του 1 εκατ. ευρώ. Τέλος, το μέσο επιτόκιο των
στεγαστικών δανείων για δάνεια με επιτόκιο κυμαινόμενο ή σταθερό έως 1
έτος παρουσίασε πτώση κατά 8 μονάδες βάσης και διαμορφώθηκε στο 2,85%.
Το μέσο σταθμισμένο επιτόκιο του συνόλου των νέων δανείων προς
νοικοκυριά και επιχειρήσεις, τον Οκτώβριο του 2013, διαμορφώθηκε στο
5,61%, από 5,56% τον προηγούμενο μήνα.
2. ΕΠΙΤΟΚΙΑ ΣΤΑ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΑ ΥΠΟΛΟΙΠΑ ΚΑΤΑΘΕΣΕΩΝ ΚΑΙ ΔΑΝΕΙΩΝ ΣΕ ΕΥΡΩ
Πτώση
παρουσίασε, τον Οκτώβριο του 2013, το μέσο σταθμισμένο επιτόκιο που
εφαρμόζεται στα υφιστάμενα υπόλοιπα του συνόλου των καταθέσεων, ενώ το
αντίστοιχο μέσο επιτόκιο του συνόλου των δανείων παρέμεινε ουσιαστικά
αμετάβλητο. Tο επιτοκιακό περιθώριο* αυξήθηκε κατά 9 μονάδες βάσης στις
3,46 εκατοστιαίες μονάδες (βλ. Πίνακα 2).
Ειδικότερα, τον Οκτώβριο
του 2013, το μέσο επιτόκιο στα υφιστάμενα υπόλοιπα των καταθέσεων από
νοικοκυριά με συμφωνημένη διάρκεια έως 2 έτη παρουσίασε πτώση κατά 19
μονάδες βάσης στο 3,48%, ενώ το αντίστοιχο επιτόκιο των καταθέσεων από
επιχειρήσεις μειώθηκε κατά 15 μονάδες βάσης στο 3,13%. Το μέσο επιτόκιο
στα υφιστάμενα υπόλοιπα των στεγαστικών δανείων με διάρκεια άνω των 5
έτων παρέμεινε αμετάβλητο στο 3,12%, το αντίστοιχο επιτόκιο των
επιχειρηματικών δανείων αυξήθηκε κατά 3 μονάδες βάσης στο 4,68%, ενώ των
επαγγελματικών δανείων μειώθηκε κατά 25 μονάδες βάσης στο 5,69%.

Τον Οκτώβριο του 2013, το μέσο σταθμισμένο επιτόκιο του συνόλου των
καταθέσεων (συμπεριλαμβανομένων των καταθέσεων μίας ημέρας) μειώθηκε
κατά 11 μονάδες βάσης στο 2,21%, ενώ το αντίστοιχο επιτόκιο των δανείων
παρέμεινε ουσιαστικά αμετάβλητο στο 5,67%.

Πίνακας 1: Μέσα επιτόκια νέων καταθέσεων και δανείων σε ευρώ

Αύγουστος 2013

Σεπτέμβριος 2013

Οκτώβριος 2013

ΚΑΤΑΘΕΣΕΙΣ

Μίας ημέρας από νοικοκυριά

0,47

0,39

0,39

Μίας ημέρας από επιχειρήσεις

0,47

0,40

0,41

Με συμφωνημένη διάρκεια έως 1 έτος από νοικοκυριά

3,29

3,10

2,97

Μέσο σταθμισμένο επιτόκιο του συνόλου των καταθέσεων

2,10

1,96

1,90

ΔΑΝΕΙΑ

Καταναλωτικά χωρίς καθορισμένη διάρκεια

14,68

14,66

14,86

Επιχειρηματικά χωρίς καθορισμένη διάρκεια

7,36

7,20

7,19

Επαγγελματικά  χωρίς καθορισμένη διάρκεια

9,54

9,37

9,36

Καταναλωτικά με συγκεκριμένη διάρκεια και με επιτόκιο κυμαινόμενο ή σταθερό έως 1 έτος

8,41

7,40

7,51

Επιχειρηματικά με συγκεκριμένη διάρκεια και με επιτόκιο κυμαινόμενο ή σταθερό έως 1 έτος:     

 -δάνεια μέχρι και 250.000 ευρώ

 -δάνεια από 250.000 μέχρι και 1 εκατ. ευρώ

 -δάνεια άνω του 1 εκατ. ευρώ

7,12

6,13

5,49

6,89

6,49

5,93

6,77

6,19

6,14

Στεγαστικά με επιτόκιο κυμαινόμενο ή σταθερό έως 1 έτος

2,89

2,93

2,85

Μέσο σταθμισμένο επιτόκιο του συνόλου των δανείων

5,54

5,56

5,61

 Περιθώριο επιτοκίου*

3,44

3,60

3,71

Πίνακας 2: Μέσα επιτόκια στα υφιστάμενα υπόλοιπα
των καταθέσεων και δανείων σε ευρώ

Αύγουστος 2013

Σεπτέμβριος 2013

Οκτώβριος 2013

ΚΑΤΑΘΕΣΕΙΣ

Από νοικοκυριά με συμφωνημένη διάρκεια έως 2 έτη

3,85

3,67

3,48

Από επιχειρήσεις με συμφωνημένη διάρκεια έως  2 έτη

3,44

3,28

3,13

Μέσο σταθμισμένο επιτόκιο του συνόλου των καταθέσεων**

2,45

2,32

2,21

ΔΑΝΕΙΑ

Στεγαστικά με διάρκεια  άνω των 5 ετών

3,13

3,12

3,12

Επιχειρηματικά με διάρκεια άνω των 5 ετών

4,86

4,65

4,68

Επαγγελματικά με διάρκεια άνω των 5 ετών

5,97

5,94

5,69

Μέσο σταθμισμένο επιτόκιο του συνόλου των δανείων

5,77

5,69

5,67

 Περιθώριο επιτοκίου*

3,32

3,37

3,46

**Για τον υπολογισμό του μέσου αυτού επιτοκίου λαμβάνονται υπόψη και οι καταθέσεις μίας ημέρας.

* Το επιτοκιακό περιθώριο ισούται με τη διαφορά του μέσου
σταθμισμένου επιτοκίου όλων των δανείων από το μέσο σταθμισμένο επιτόκιο
όλων των καταθέσεων.

ΠΗΓΗ: Εξπρές